Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I 02

  • Danial Azamuddin Khairud-din ok la since ada orang nk ckp pasal adil ke tk hudud ni, kita kena tau dulu implimentasinya. Contoh, nk jatuhkan hukuman rejam sebab zina, adkah kita dpt mengikut setiap prosedur yg telah ditetap oleh Allah, yakni pasal saksi dan pengsaksiannya? Begitu juga pasal pemotongan tangan, berapa hadnya atau jumlah kecurian yg boleh dipotong tangan? Hudud itu bagi ak bukan untk mendidik, tapi untk menakutkan manusia supaya jangan membuat jenayah.
    pada 10hb Disember pukul 8.47 pagi melalui mudah alih ·  ·  2
  • NeNek Petani Adam Kamal nenek mmg setuju dgn suasana kondusif tu,.. TAPI.. nenek x setuju jika suasana itu dicipta oleh UMNO,.. mampukah mereka ni wujudkan suasana itu, bab aurat pun mereka x jaga, akhlak pula..?mereka smmgnya jahil dlm soal agama,.. x layak jd pemimpim yg bole wujudkan kecintaan kpd hukum Allah.. bg nenek suasana kondusif tu akan dtg seiring dgn pemerintahan siasah syariah sahaja, tp mcm mne suasana kondusif tu nk wujud klu hukum hudud ditakut2kan kpd org ramai?.. selagi perlembagaan kafir ni kekal,.. suasana kondusif x kan wujud.., adam kamal.. sila jawab ye.. klu kamu x jwb, siaapplaa,..
    pada 10hb Disember pukul 9.14 pagi ·  ·  9
  • Puteri Nur Islam hehe.. garangnya NeNek Petani ;D
    pada 10hb Disember pukul 9.16 pagi ·  ·  1
  • Ibnu Tarmizi Nenek nak libas dengan daun pokok pisang ke, kalau tak balas? haha.
    pada 10hb Disember pukul 9.16 pagi ·  ·  2
  • NeNek Petani <----masih tenang..
    pada 10hb Disember pukul 9.18 pagi ·  ·  5
  • Adibah Syahirah Suhaimi O.o'
    pada 10hb Disember pukul 9.28 pagi · 
  • Kambing Senyum zzz.. gud nite.. zzz
    pada 10hb Disember pukul 9.31 pagi ·  ·  2
  • Abbas Salimi Berapa ramai orang Islam yg menjadi kufur secara tidak sedar, hanya kerana mempersoalkan hukum Allah. Berfikirlah dulu sebelum berkata.
    pada 10hb Disember pukul 10.10 pagi ·  ·  2
  • Danial Azamuddin Khairud-din Kita tak mempersoalkan hukum Allah, kita cuma mempersoalkan keadah2 dan cara pelaksanaannya sahaja. Allah dah bagi guidelines, cuma kita sahaja yang dikehendaki mengkajinya, dan menerapkannya. Berapa ramai yang tahu tentang hudud, tapi tahu akan pelaksanaannya, cara melaksanakannya dan sebagainya?
    pada 10hb Disember pukul 10.17 pagi ·  ·  2
  • Abbas Salimi Pihak yg ingin melaksanakan hukum2 Allah sudah tentulah mempunyai niat baik & mempunyai orang yg pakar dlm bidang masing2. Kalaulah mereka taknak laksanakan hukum Allah, tak mungkin mereka begitu bersungguh2 untuk melakukan pelbagai usaha, walaupun memakan masa yg lama & mereka tetap meneruskan juga hajat mereka, sekalipun mendapat kritikan drp pelbagai pihak.
    pada 10hb Disember pukul 10.30 pagi ·  ·  1
  • Danial Azamuddin Khairud-din Pas sudah cakap yang hudud bukan lagi fokus mereka. Siapa lagi yang nak jadi advokasi kepada hudud?
    pada 10hb Disember pukul 10.31 pagi · 
  • Abbas Salimi Jika kita nak dengar cerita yg benar2 soheh, kita perlu mengambil fakta yg sebenar dari sumber yg boleh dipercayai drp kedua2 belah pihak, bukannya hanya sekadar terima bulat2 drp pihak media yg belum tentu menyiarkan cerita yg betul.
    pada 10hb Disember pukul 10.39 pagi ·  ·  1
  • Atika Murni Zulfikar Jerung SAwah .. napa gmbr DP awk tuh jerung wrne pink?
    pada 10hb Disember pukul 10.40 pagi ·  ·  2
  • Zamzuri Zam aku juga brpendapat seperti adam kamal, hukum hudud mesti dilaksanakan kepada semua penduduk negara yg buat hudud.adil atau x.aku xtau.tp memang kalau undang2.mesti kira semua.xde kata agama lain2.undang2 lain2.sebabnya undang2 bawah pemerintah. Xperlu risau org lain agama xsuka.undang2 ni dilaksana pemerintah. Mcm mana kalau pembunuhan, org islam yg bunuh,keluaga mangsa ampun, kalau yg bkn islam tetap kena gantung.ha nanti mesti mereka kata xadil, so kita jalankan semua. Xde lain2.
    pada 10hb Disember pukul 10.40 pagi melalui mudah alih ·  ·  1
  • NeNek Petani Zamzuri Zam.. rujuk balik pemerintahan rasulullah saw di madinah..
    pada 10hb Disember pukul 10.46 pagi ·  ·  1
  • Kambing Senyum jerunggggggggggggggg,,,,
    pada 10hb Disember pukul 10.46 pagi · 
  • NeNek Petani biiiiiinnnnnnngggg.... bosan ea??
    pada 10hb Disember pukul 10.47 pagi ·  ·  1
  • NeNek Petani nenek pun bosan... ni sume pasal politik kuffar la ni.. perlembagaan asas yahudi...
    pada 10hb Disember pukul 10.48 pagi ·  ·  4
  • Atika Murni Zulfikar NeNek Petani .. jom ke pages pertama saya.
    pada 10hb Disember pukul 10.49 pagi ·  ·  2
  • Abbas Salimi Masalahnya ialah org yg terlalu byk kritik pihak yg nak laksanakan hudud tak pernah kata mereka sendiri nak buat hudud. Ini bermakna dlm hati mereka takde niat langsung untuk laksanakan hukum Allah. Kita tak boleh bercakap atas dasar lojik akal fikiran kita semata2 tapi kena mengikut pendapat ulamak yg lebih memahami hal2 berkaitan agama.
    pada 10hb Disember pukul 10.49 pagi ·  ·  1
  • Kambing Senyum jom lah kite keluar... lame x denga kabo jerung... jenguk page beng sekali...
    pada 10hb Disember pukul 10.50 pagi · 
  • NeNek Petani jom... page ape tu ye../
    pada 10hb Disember pukul 10.50 pagi · 
  • Atika Murni Zulfikar NeNek Petani .. kena search kat FB dulu, baru tahu .. tk begitu? =)
    pada 10hb Disember pukul 10.51 pagi ·  ·  1
  • Kambing Senyum Atika Murni Zulfikar bg link page awok... :)
    pada 10hb Disember pukul 10.51 pagi ·  ·  1
  • Atika Murni Zulfikar Kambing Senyum .. bagi saya 5 minit.
    pada 10hb Disember pukul 10.52 pagi ·  ·  2
  • Adibah Syahirah Suhaimi page ape? nk join!!!
    pada 10hb Disember pukul 10.52 pagi ·  ·  1
  • Zamzuri Zam aku soköng hudud. Tp aku xsokong hudud buat asing2.
    pada 10hb Disember pukul 10.54 pagi melalui mudah alih ·  ·  2
  • NeNek Petani akhir kata tuk post ni... org buta x kan boleh celakkan mata org.. pemimpin jahil bole ke wujudkan suasana kondusif utk hukum hudud... nenek cuma akan sokong UMNO,.. klu pemimpinnya seorang yg mnjalankan suruhan Allah dan meninggalkan larangan Allah...
    pada 10hb Disember pukul 10.56 pagi ·  ·  6
  • Aishah Fitri Humaira SUBHANALLAH...
    pada 10hb Disember pukul 10.57 pagi · 
  • Atika Murni Zulfikar Siapa yang beminat dengan pages pertama saya, ada masa jenguk2 la ye .. like pun saya terima..

    Kambing Senyum : dah post kat group nih.
    NeNek Petani : (^_^)
    pada 10hb Disember pukul 10.58 pagi ·  ·  2
  • Abbas Salimi Kita tak boleh sokong mana2 pihak tanpa merujuk pada mereka yg benar2 layak. Media skrg ni belum tentu menyiarkan cerita yg sebenar. Kalau kita nak pandai baiki kereta, takkanlah pergi tanya org yg hanya tahu baiki basikal, Kalau kita nak pandai agama, takkanlah pergi tanya org yg hanya tahu buat bangunan.

No comments:

Post a Comment