Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I 03

  • Bedraggled Kramer jgn layan si ADAm kamal..buang mase jer.
    pada 10hb Disember pukul 6.14 ptg ·  ·  3
  • Ibnu Tarmizi Ini percubaan terakhir...:-) semoga dilembutkan hati....
    pada 10hb Disember pukul 6.15 ptg ·  ·  3
  • Bedraggled Kramer alah..aku smpai da bloc die..panas..panas..
    pada 10hb Disember pukul 6.15 ptg ·  ·  1
  • Khaulah Al Azwar sejuk.. sejuk..
    pada 10hb Disember pukul 6.15 ptg ·  ·  3
  • Ujan SemPoi kalu anda tak slalu wak salah ape nk takuk gan hudud?
    pada 10hb Disember pukul 6.15 ptg ·  ·  3
  • Muhammad Riduan Abdullah sokong ngan ibnu tarmizi... kita cuba bagi dia paham..
    pada 10hb Disember pukul 6.17 ptg ·  ·  2
  • Bedraggled Kramer korang cuba la yer..aku da x boley blah..
    pada 10hb Disember pukul 6.20 ptg ·  ·  2
  • Adam Kamal ehem ehem..hehe..eh, saya ada kata pendapat saya adalah paling benar ke? :)
    pada 10hb Disember pukul 6.20 ptg · 
  • Ukhwah Muslimah sy ni pun tk reti2 bab politik pun ble rasa sakit hati tengok video ni...antara video paling bengong sy pernah jumpa...klu jer sy d beri peluang bercakap kt pelakon2 kt atas nk jer sy tanya ''kamu semua ini siapa yang nak pertikaikan hukum ALLAH S.W.T dan hina2 ulama?''.....
    pada 10hb Disember pukul 6.27 ptg ·  ·  3
  • Muhammad Fairuz jihad kena kluar beb,fisabilillah.heheheh
    pada 10hb Disember pukul 6.28 ptg ·  ·  1
  • Arman Danial ini bukan ckp politik ini ckp tentang hukum allah sapa yg bt video ni mmg layak di gelar kafir krn mempermainkan hukum allah
    pada 10hb Disember pukul 6.30 ptg ·  ·  2
  • Noor Baizurah Ismail kesian para pelakon kt atas...berani main2kan hkum Allah (even ikot skrip punnn)..kot2 mereka pn berani utk terima azab d akhirat nty. nau'dzubillah!
    pada 10hb Disember pukul 6.30 ptg ·  ·  1
  • Ujan SemPoi sesumguhnya dunia dizaman ini penuh dgn kejahilan...(Dunia Akhir Zaman)
    pada 10hb Disember pukul 6.30 ptg ·  ·  2
  • Arman Danial yg nk bt statement psl hudud tu pon terang2 x berhijab hmmm dunia akhir zaman
    pada 10hb Disember pukul 6.31 ptg ·  ·  1
  • Adam Kamal ‎:)
    pada 10hb Disember pukul 6.44 ptg · 
  • Ibnu Tarmizi Adam Kamal ~ Adakah kamu masih beranggapan, menghukum hanya orang Islam, itu tidak adil?
    pada 10hb Disember pukul 6.51 ptg · 
  • Abbas Salimi Ramai sgt org yg berlagak macam dah pandai terutama dlm bidang agama. Mereka menyentuh pelbagai isu agama hanya berdasarkar akal logik pada fikiran mereka sendiri tanpa merujuk pada org yg lebih arif dlm bidang agama.
    pada 10hb Disember pukul 6.53 ptg ·  ·  1
  • Bedraggled Kramer biarkan lah,,,aku dah malas.
    pada 10hb Disember pukul 6.53 ptg ·  ·  3
  • Adam Kamal ya..tidak adil..kerana Malaysia ini adalah sebuah negara yang berbilang bangsa dan majmuk masyarakatnya..adilkah kita memotong tangan orang Islam kerana mencuri dan kemudian melepaskan orang bukan Islam daripada dihukum dengan dipotong tangannya dan hanya perlu membayar denda umpama RM200? :)
    pada 10hb Disember pukul 6.55 ptg · 
  • Muhammad Fairuz hukum Allah tetap hukum Allah,rules that cant be broken..tak mampu amal.kita serah pd org yg mampu amal insyaallah..coz tolak hukum berat dosanya
    pada 10hb Disember pukul 6.57 ptg ·  ·  1
  • Ibnu Tarmizi kau tak baca ke tulisan aku?
    pada 10hb Disember pukul 6.58 ptg ·  ·  4
  • Ujan SemPoi ALLAH lbih mengetahui wahai sahabat..... adakah manusia lbih mengetahui dripada ALLAH? adakah manusia lbih adil kalu nak dibandinkan dgn ALLAH?
    pada 10hb Disember pukul 6.58 ptg ·  ·  3
  • Ukhwah Muslimah apa plak nk fikir perasaan org kafir..biarlah mereka,dulu2 pun ada gak kafir tp hukum hudud jalan gak...
    pada 10hb Disember pukul 6.59 ptg ·  ·  3
  • Ukhwah Muslimah hukum hudud ni utk org islam...klu c marimutu pun dh masuk islam klu dia mencuri ttp potong tangan gak..klu dia tk islam..memglh dia lepas kt dunia tp kt akhirat dh sah2 api neraka menunggu...
    pada 10hb Disember pukul 7.02 ptg ·  ·  1
  • Ukhwah Muslimah selamat menunaikan solat fardu maghrib 3 rakaat...
    pada 10hb Disember pukul 7.03 ptg · 
  • Ibnu Tarmizi ha, ukhwah muslimah pergi sekali... jgn ponteng..:)
    pada 10hb Disember pukul 7.04 ptg ·  ·  1
  • Adam Kamal marah nampak, saudara Ibnu Tarmizi yer..hehe..Isbir Ya Akhi..Innallaha maas soobirin..seperti saudara maksudkan dalam tulisan saudara, "justeru Hudud adalah hukum yang wajib terpakai ke atas ummat Islam sahaja sementara non muslim diberi peluang memilih. Jika mereka bersedia dengan rela mahu menerima pakai hukum Allah , maka dibenarkan sementara mereka enggan maka dipulangkan mereka kepada hukum agama mereka jika agama mereka menyediakan bentuk hukuman tertentu di atas kesalahan yang dilakukan atau jika tiada, berlandaskan konteks negara kita, kembali kepada undang - undang konvensional yang ada pada hari ini."..maka jelaslah undang-undang konvensional tidak berat hukumannya seperti hukuman hudud..inilah 'ketidakadilan' namanya..Hudud mesti dilaksanakan untuk semua..ok.. :)
    pada 10hb Disember pukul 7.15 ptg · 
  • Ibnu Tarmizi Kata Tuan Guru Haji Hadi Awang, dalam Kitabnya,

    "kalau tidak ada bukti sedikit pun, tetapi pada hakikatnya penjenayah itu sungguh-sungguh bersalah dia menyembunyikan kesalahannya dan disembunyikan oleh Allah, menurut Islam dia akan dihukum di akhirat di mana hukumannya api neraka yang lebih berat daripada hudud dan takzir, bukan habis di dunia sahaja seperti menurut perhitungan orang yang tidak beriman kepada hari akhirat tetapi sekiranya dalam perkara yang berhubung dengan hak Allah SWT kalau dia bertaubat dengan ikhlas memenuhi syaratnya nescaya Allah mengampuni dosanya, dan dalam perkara yang berhubung dengan hak manusia kalau dia tidak meminta halal di dunia nescaya dia akan dibicarakan di hadapan Allah dengan cara yang Maha Adil."
    pada 10hb Disember pukul 7.18 ptg ·  ·  1
  • Ibnu Tarmizi Baru baca ke bro?
    pada 10hb Disember pukul 7.19 ptg · 
  • Ibnu Tarmizi Tak marah pun. Cuma pelik. Dah panjang lebar tulisan ditulis. Tapi, balik2 soalan sama. Pelik jugak r..
    pada 10hb Disember pukul 7.23 ptg ·  ·  1
  • Arman Danial hukum hudud mmg ada nyatakan ttg hukuman potong tangan bg yg mencuri tetapi bukannya senang2 nk potong tgn dia ada hisab dan syarat2 yg membolehkan hukuman itu dilaksanakan. jgn sempitkan pemikiran kita dgn akal sahaja pergilah mendapatkan kepastian dn ilmu drpd ulamak agar lebih jelas pemahaman ttg hukum hudud ni. perlu diingat kita adalah hamba Allah membelakangkan hukumnya sama la seperti menolak ajarannya yg di bawa oleh Rasullullah S.A.W
    pada 10hb Disember pukul 7.23 ptg ·  ·  2
  • Adam Kamal saudara Ibnu Tarmizi, sebagai contoh, jenayah dilakukan bersama, jika saudara mencuri dan saudara dikenakan hukuman hudud, potong tangan manakala rakan saudara namanya sekian sekian bukan beragama Islam tidak dipotong tangan sebaliknya hanya kena penjara umpamanya 2 tahun..saudara rela tangan saudara dipotong? :)
    pada 10hb Disember pukul 7.34 ptg · 
  • Adam Kamal benar kata-kata Tuan Guru Haji Hadi Awang..namun ia melibatkan konteks orang Islam saja, bukan dalam konteks masyarakat majmuk.. :)

No comments:

Post a Comment