Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I 00

  • Adam Kamal ‎'propaganda' jer ni..semua orang ada pandangan dan pemikiran masing-masing..berikan kebebasan bersuara.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.05 pagi · 
  • Adam Kamal Islam tidak menghalang kebebasan bersuara..begitulah indahnya Islam..kenapa kita nak halang orang bersuara..walaupun suaranya di pihak yang batil.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.15 pagi ·  ·  2
  • Megat Faris mane die taw x jd pape kalo hukum hudud dlaksanekn :P
    pada 10hb Disember pukul 3.16 pagi · 
  • Adam Kamal Allah saja layak menghukum siapa yang tidak benar pada jalan Nya..contohilah Rasulullah SAW..berperibadi mulia..ingatlah kisah Rasulullah dan pengemis Yahudi buta.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.21 pagi ·  ·  2
  • Adam Kamal setiap perbuatan yang kurang menyenangkan yang kita dapatkan dari orang lain bukan menjadi alasan bagi kita untuk memusuhi orang tersebut..Allah Taala berfirman, secara ringkasnya begini, berdakwahlah ke jalan Tuhan mu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan lawanlah mereka yang tidak menyukai mu dengan cara yang baik pula..mereka hanya menolak hudud PAS, bukan menolak hudud Allah Taala..ini politik semata-mata.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.27 pagi ·  ·  1
  • Adam Kamal saudara Yang Satu..saya rasa ada benarnya mereka menyatakan Hudud PAS..kerana tiada keadilan dalam melaksanakannya..saudara termakan dek politik agaknya..usaha menggambarkan negara Islam atau design negara yang mendaulat Islam sebagai negara hudud adalah gambaran yang tidak tepat sama sekali saudara..hudud bukan asas kenegaraan dalam Islam.hudud adalah hukum Islam yang menjadi mekanisme dalam mencegah jenayah..asas kenegaraan dalam Islam menegakkan keadilan dan maslahatan negara berasas prinsip-prinsip al-Quran dan as-Sunnah.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.36 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji kalau itu adalah jawapannye...maka hudud akan berkubur...dan hudud hanya tercatat dalam Al-quran semata-mata...tanpa ada sesiapa pon nk menegakkannya...mule hudud hilang...lepas ni apa pula yg akan hilang...
    pada 10hb Disember pukul 3.41 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji bende2 mcam ni lah yg boleh menghakis islam sedikit demi sedikit...dan Akhirnye hanya kalimah lailahaillallah je org yg pandai sebut seperti yg telah diceritakan dalam hadis.
    pada 10hb Disember pukul 3.44 pagi ·  ·  1
  • Adam Kamal wujudkan suasana kondusif terlebih dulu..hukum Allah kita tidak boleh buat main-main..suasana kondusif di sini bermaksud suasana di mana apabila hukuman hudud itu dilaksanakan akan mencapai matlamat hukum itu disyariatkan..tertegak keadilan, pencegahan dan pemeliharaan masyarakat..suasana yang tidak kondusif ialah suasana di mana pelaksanaan hukuman tersebut membawa kepada natijah yang negatif kepada prinsip keadilan dan masyarakat Islam itu sendiri..Nabi s.a.w bersabda:
    “Jangan dipotong tangan (pencuri) ketika dalam peperangan”. (Riwayat al-Tirmizi dan al-Darimi. Hadis dinilai sahih oleh al-Albani) :)
    pada 10hb Disember pukul 3.44 pagi · 
  • Fasriana Hashim bukan asas kenegaraan tu ada benarnya, tp bila dah agama rasmi negara tu ISLAM, maka itu ler undang2 yg sewajarnya.. lain ler kalo lahir kat London ke.. Nigeria ke..
    pada 10hb Disember pukul 3.45 pagi ·  ·  1
  • Bedraggled Kramer timur lestey ker
    pada 10hb Disember pukul 3.46 pagi ·  ·  1
  • Fasriana Hashim hadoi.. nape asal HUDUD je, potong tangan..?? jgn kolotkan pemikiran.. jgn salah faham tentang hukum Tuhan ni.. jgn jd cam pemimpin negara yg berhujah: kalo potong tangan, nanti malu kita bila ramai org islam takde tangan..!! huh..

No comments:

Post a Comment