Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG 15

  • Adam Kamal saudara Abdul RahmaN Wahab..saya tidak tujukan ayat "untuk saudara Abdul Rahman..terima kasih kerana menggunakan kata-kata kesat itu ditujukan kepada saya..saya telan semua apa yang saudara katakan kepada saya dan saya hanya membalas kata-kata tidak baik saudara itu dengan balasan kemaafan..biasalah..apabila manusia beremosi ini, marah-marah ni, dia tak tahu dia tulis apa.. :)" kepada saudara..saya tujukan kenyataan itu kepada saudara Abdul Rahman, dari Patani, Thailand..kenapa saudara yang terasa pula? hihi..
    13 jam yang lalu · 
  • Afiq Apex cccooobbbaaaannn
    13 jam yang lalu · 
  • Siti Nur Syuhada AdDa Afiq Apex...JOM P PKENA TEH TARIK..HAHA
    13 jam yang lalu · 
  • Afiq Apex ad nasi lemak 2.0x???hehehehehe
    13 jam yang lalu · 
  • Abdul Rahman maaflah saudara adam kamal,, tapi kenyataan kamu seolah-ola kamu memekakkan telinga, membutakan mata terhadap hujah2 yg diberi..

    sedangkan persoalan kamu jg tidak berasas dan byk pengulangan yg tidak kemana2.

    jd drpada org melayan komen sia2 sebb tu sy marah, supaya kamu berhenti, jgn lah kamu guna komen sy utk kepentingan diri pula, komentar sy itu tujukan pda kamu...

    bialah sy marah kamu, kerana nmpknya kmu tak dpt terima hujah yg diberi oleh org2 pro hukum ALLAH.. sy xske tgk kamu menyebabkan org lain marah dan seterusnya boleh menyebabkan pecah belah...

    MUHASABAHLA~~~ (utk dri sy jg)
    HEEE~~ saudara seislam sy terluka, tersentak, marah, bergaduh tntng perkara yg dah jelas, tentulah sy tak senang melihat keadaan itu..
    13 jam yang lalu ·  ·  1
  • Adam Kamal saya merasa ada ketanggungjawaban untuk kita melaksanakan hukum Allah dengan adil dan saksama..untuk menjawab kekeliruan yang dinyatakan oleh saudara Abdul Rahman Wahab terhadap contoh keadilan yang saya berikan sebelum ini..ya, hudud di sini bermaksud mengikut perintah Allah, dan Allah menyuruh kita berlaku adil dan saksama (bukan ikut-ikut saja)..mengenai contoh saya: jika saudara membunuh ibu saya, saya boleh bunuh balik ibu saudara..namun, jika saya memberi kemaafan, saudara hanya perlu membayar denda atas perbuatan yang saudara lakukan..maka, balasan baik itu (saya tidak membalas dengan cara yang sama (bunuh balik) tetapi saya membalas perbuatan saudara dengan memberi kemaafan), mudah-mudahan balasan syurga yang saya akan dapat di akhirat kelak.. :)"..ya, inilah dimaksudkan dengan keadilan..saudara membunuh ibu saya, kenapa saya tidak boleh membunuh balik ibu saudara? Inilah yang dinamakan meletakkan sesuatu pada tempatnya..saudara potong tangan saya, saya potong balik tangan saudara..saudara nampak itu zalim, bagi saya ia tak zalim langsung, kerana ia balasan menghukum secara sama setimpal..contoh lain: saudara pergi potong tangan adik saya, saya boleh potong balik tangan adik saudara..apa yang zalimnya? :)
    13 jam yang lalu · 
  • Mohd Terpuji ni apa kes nih...kalau dia potong tangan adik awak...buat apa awak nak potong tangan adik dia??? pening aku...baik awak suruh adik awak potong tangan dia balik...buat apa awak lak yg sibuk nk potong tangan adik dia???? pening aku.
    13 jam yang lalu · 
  • Adam Kamal itulah yang dimaksudkan dengan hudud, adil dan saksama dalam menghukum..saudara Mohd Terpuji.. :)
    13 jam yang lalu · 
  • Mohd Terpuji ye la mmg la hudud ni adil...ape masalahnye ni?
    13 jam yang lalu · 
  • Khaulah Al Azwar kalau potong tangan, tangan tu nak buang kat mana....ea...hmm
    13 jam yang lalu ·  ·  1
  • Siti Nur Syuhada AdDa jom tidooooooo.... sok lak discusss....~~~heee:)
    13 jam yang lalu · 
  • Mohd Terpuji tangan tu tanam la...xkan nk buat sup tangan kot.

No comments:

Post a Comment