Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I

Betul-betul menghina hukum ALLAH.!!!...kalu xsuka jangan kata.,mmg boleh membatalkan akidah..!!!...moga2 meraka yg islam ini bertaubatlah..!!!!....Sebarkannya kat "Wall" kawan2.,sebagai 1 JIHAD...
www.youtube.com
sembang lagi hudud PAS
 ·  ·  ·  · pada 10hb Disember pukul 2.16 pagi

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I 00

  • Adam Kamal ‎'propaganda' jer ni..semua orang ada pandangan dan pemikiran masing-masing..berikan kebebasan bersuara.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.05 pagi · 
  • Adam Kamal Islam tidak menghalang kebebasan bersuara..begitulah indahnya Islam..kenapa kita nak halang orang bersuara..walaupun suaranya di pihak yang batil.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.15 pagi ·  ·  2
  • Megat Faris mane die taw x jd pape kalo hukum hudud dlaksanekn :P
    pada 10hb Disember pukul 3.16 pagi · 
  • Adam Kamal Allah saja layak menghukum siapa yang tidak benar pada jalan Nya..contohilah Rasulullah SAW..berperibadi mulia..ingatlah kisah Rasulullah dan pengemis Yahudi buta.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.21 pagi ·  ·  2
  • Adam Kamal setiap perbuatan yang kurang menyenangkan yang kita dapatkan dari orang lain bukan menjadi alasan bagi kita untuk memusuhi orang tersebut..Allah Taala berfirman, secara ringkasnya begini, berdakwahlah ke jalan Tuhan mu dengan hikmah dan nasihat yang baik dan lawanlah mereka yang tidak menyukai mu dengan cara yang baik pula..mereka hanya menolak hudud PAS, bukan menolak hudud Allah Taala..ini politik semata-mata.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.27 pagi ·  ·  1
  • Adam Kamal saudara Yang Satu..saya rasa ada benarnya mereka menyatakan Hudud PAS..kerana tiada keadilan dalam melaksanakannya..saudara termakan dek politik agaknya..usaha menggambarkan negara Islam atau design negara yang mendaulat Islam sebagai negara hudud adalah gambaran yang tidak tepat sama sekali saudara..hudud bukan asas kenegaraan dalam Islam.hudud adalah hukum Islam yang menjadi mekanisme dalam mencegah jenayah..asas kenegaraan dalam Islam menegakkan keadilan dan maslahatan negara berasas prinsip-prinsip al-Quran dan as-Sunnah.. :)
    pada 10hb Disember pukul 3.36 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji kalau itu adalah jawapannye...maka hudud akan berkubur...dan hudud hanya tercatat dalam Al-quran semata-mata...tanpa ada sesiapa pon nk menegakkannya...mule hudud hilang...lepas ni apa pula yg akan hilang...
    pada 10hb Disember pukul 3.41 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji bende2 mcam ni lah yg boleh menghakis islam sedikit demi sedikit...dan Akhirnye hanya kalimah lailahaillallah je org yg pandai sebut seperti yg telah diceritakan dalam hadis.
    pada 10hb Disember pukul 3.44 pagi ·  ·  1
  • Adam Kamal wujudkan suasana kondusif terlebih dulu..hukum Allah kita tidak boleh buat main-main..suasana kondusif di sini bermaksud suasana di mana apabila hukuman hudud itu dilaksanakan akan mencapai matlamat hukum itu disyariatkan..tertegak keadilan, pencegahan dan pemeliharaan masyarakat..suasana yang tidak kondusif ialah suasana di mana pelaksanaan hukuman tersebut membawa kepada natijah yang negatif kepada prinsip keadilan dan masyarakat Islam itu sendiri..Nabi s.a.w bersabda:
    “Jangan dipotong tangan (pencuri) ketika dalam peperangan”. (Riwayat al-Tirmizi dan al-Darimi. Hadis dinilai sahih oleh al-Albani) :)
    pada 10hb Disember pukul 3.44 pagi · 
  • Fasriana Hashim bukan asas kenegaraan tu ada benarnya, tp bila dah agama rasmi negara tu ISLAM, maka itu ler undang2 yg sewajarnya.. lain ler kalo lahir kat London ke.. Nigeria ke..
    pada 10hb Disember pukul 3.45 pagi ·  ·  1
  • Bedraggled Kramer timur lestey ker
    pada 10hb Disember pukul 3.46 pagi ·  ·  1
  • Fasriana Hashim hadoi.. nape asal HUDUD je, potong tangan..?? jgn kolotkan pemikiran.. jgn salah faham tentang hukum Tuhan ni.. jgn jd cam pemimpin negara yg berhujah: kalo potong tangan, nanti malu kita bila ramai org islam takde tangan..!! huh..

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I 01

  • Adam Kamal saudari Puteri Nur Islam..bagaimana mereka yang bukan Islam akan melihat hukum Allah itu adil jika suasana belum tiba saat kondusifnya..cakap memang senang..nak melaksanakannya, banyak perkiraan dan faktor perlu diambil kira..bila tibanya saat itu (suasana kondusif), maka saya dan saudari Puteri Nur Islam tiadalah percanggahan pendapat di sini..sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.. :)
    pada 10hb Disember pukul 4.58 pagi · 
  • Fasriana Hashim dari td dok kondusif.. kikiki~~
    soklan bile negara kita nak capai tahap kondusif tu??? tak jwb gak.. OK lah, siap2 nak kuar sat.. assalamu'alaikum wbt..
    pada 10hb Disember pukul 5.01 pagi ·  ·  1
  • Puteri Nur Islam maaflah.. cumanya, bagi saya, jika hukum hudud dilaksanakan sekarang (bukan tangguh2), persekitaran yang kondusif, aman, makmur, bahagia akan dihidupkan.. =) no jenayah berleluasa, no anak luar nikah, no rasuah dll akan ter-automatik dapat dibanteras.. insyaAllah.. wallahu'alam :)
    pada 10hb Disember pukul 5.02 pagi ·  ·  2
  • Mohd Terpuji dari td saya tanya...ape yg kerajaan buat pada masa kini untuk mewujudkan suasana kondusif itu tidak pernah dijawab...teruskan main pusing2 dalam ruangan ini wahai encik kamal...ramai org sudah mula menilai awak. jgn merosakkan reputasi awak yg pandai bercakap tp pandai main pusing2...kesimpulan yg aku dapat...bercakap dengan kamu adalah membuang masa. serious!!!!! hahahaha...jom kita iktikaf kat masjid lagi bagus...subuh hambir tiba.
    pada 10hb Disember pukul 5.02 pagi · 
  • Puteri Nur Islam if u not take a first step now, thus, it'll never happens forever ;)
    pada 10hb Disember pukul 5.06 pagi ·  ·  1
  • Adam Kamal okey..jika benar, bagaimana kita ingin menghukum jenayah mencuri yang dilakukan bersama (orang Islam dan orang bukan Islam), bagaimana kita ingin menghukum mereka? Orang Islam dipotong tangannya manakala orang bukan Islam, adakah dipotong juga tangannya? jelaskan kepada saya..sekarang.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.07 pagi · 
  • Lembu Tenang dah2..lebih kurang sejam lagi nak azan..semua rakan tauladan seumat seIslam..berundur bukan bermakna kalah..mendahului bukan bermakna menang..yg penting akidah dan pegangan mestilah kukuh seiring dgn perlaksanaan nya..ambil yg main point nya..hudud WAJIB...tp BERSYARAT..jgn ketaksuban melebihi kefahaman..:)
    pada 10hb Disember pukul 5.08 pagi ·  ·  1
  • Ummu Aiman Org lm vid ni ntah pape r.. Aurat x terjaga, berani nak cakap pasal hudud. Aku benci orang dedah aurat (untuk bukan muhrim).
    pada 10hb Disember pukul 5.09 pagi ·  ·  3
  • Adam Kamal terima kasih memberi kritikan tidak membina kepada saya, saudara Mohd Terpuji..walau apa pun, saya mengucapkan terima kasih banyak-banyak kerana sudi mengikuti dan 'menemani' comment saya yang tidak seberapa ini.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.10 pagi ·  ·  1
  • Puteri Nur Islam lastly, dah lebih 50 dekad, rakyat seperti anda dan mereka yang menunggu ke"kondusif"an negara.. saya pun tertunggu-tunggu juga.. entah2 kalo berterusan pemikiran begini, alamatnya sampai saya mati pun, hukum hudud takkan terlaksana.. Allahurobbi.. sedihnye.. apabila hukum Allah, kita suruh "tunda", tapi hukum manusia, kita jalankan "on the spot".. cuba baca terjemahan Surah An-Nas.. siapa tuhan kamu? Allah ke, pm ke? heheh.. jika Allah tuhan kamu, maka amar makruf nahi munkar, tapi kalo sebaliknya.. na'uzubillahi min zalik.. renungan bersama.. itu je.. assalamu'alaikum wbt =)
    pada 10hb Disember pukul 5.11 pagi ·  ·  2
  • Adam Kamal saudari Puteri Nur Islam tidak menjawab soalan saya di atas tu.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.12 pagi · 
  • Ummu Aiman Mendalam betul maksudnya tu .. =)
    pada 10hb Disember pukul 5.13 pagi ·  ·  1
  • Ibnu Tarmizi Adam Kamal, pandangan kamu serong terhadap hudud ni....... bhaya ni....
    pada 10hb Disember pukul 5.13 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji saya xkan jawab soalan kamu sebelum kamu x menjawab soalan saya...tp xpe saya jawab jugak...untuk org bukan islam yg mencuri dijatuhkan hukuman takzir...senang x??? senangkan saya jawab...mesti kamu cakap ia x adil pada org islam kan???? kamu p la tengok kat balai polis atau mana2...statistik org yg mencuri dikalangan org islam atau bukan islam...tgk sape yg paling tinggi...xpe kita rehat kat sini dulu...kita sambung kemudian...org islam memalukan agama...(bukan kamu....tp penjenayah)
    pada 10hb Disember pukul 5.15 pagi ·  ·  1
  • Adam Kamal persoalan sekali lagi: Jika benar, bagaimana kita ingin menghukum jenayah mencuri yang dilakukan bersama (orang Islam dan orang bukan Islam), bagaimana kita ingin menghukum mereka? Orang Islam dipotong tangannya manakala orang bukan Islam, adakah dipotong juga tangannya? jelaskan kepada saya..sekarang.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.17 pagi · 
  • Adam Kamal saudara Mohd Terpuji pun dah faham apa maksud saya kan.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.19 pagi · 
  • Ibnu Tarmizi mazhab maliki menjelaskan, hukuman hudud hanya diberikan kepada orang Islam sahaja... fulstop...
    pada 10hb Disember pukul 5.20 pagi ·  ·  1
  • Puteri Nur Islam oppss.. saya tak perasan.. asifah jiddan.. seperti yang saya katakan tadi.. umat ISLAM perlu ambil FIRST STEP.. kita jalankan hukum hudud ke atas umat ISLAM dahulu, dan untuk yang bukan ISLAM, kita ada optional, either jalankan hukum hudud juga, atau dikenakan hukuman sivil (tetapi masih di bawah hukuman TAKZIR).. dan apabila sampai satu ketika, yakni setelah kefahaman tentang hukum hudud sampai kepada yang bukan ISLAM, maka kita jalankan secara keseluruhannya,.. faham? clear? setuju? wallahu'alam =)
    pada 10hb Disember pukul 5.21 pagi ·  ·  2
  • Puteri Nur Islam Adam Kamal.. itu jawapan saya.. ada musykillah? ada bantahan? ke tak setuju juga? ke masih nak tunggu kondusif yang saya sendiri ragui bila akan tiba masanya.. huhuhu.. maaf.. ^^
    pada 10hb Disember pukul 5.23 pagi ·  ·  1
  • Ibnu Tarmizi Adam Kamal, di zaman Nabi saw, kondusif ke, sampaikan nabi saw buat hudud?
    pada 10hb Disember pukul 5.23 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji aku paham sangat...ko je yg xpaham...org yg perasan btol...dalam islam ade mcm2 hujah dan pendapat...aku xsalahkan ko kalau ko nak berpegang pada hujah ko...tp ko pon xboleh nak salahkan parti pas kalau mereka ade hujah yg juga berlandaskan islam...soal mazhab sudah diterangkan oleh ibnu tarmizi...untuk adam kamal...p mengaji lagi. aku bukan nak cakap ko bodoh ke ape...tp supaya lebih terbuka dengan pendapat lain...tamat...assalammualaikum
    pada 10hb Disember pukul 5.24 pagi ·  ·  2
  • Adam Kamal saya tidak menerima pakai 'keadilan' saudari perjelaskan di sini..orang Islam dipotong tangannya manakala orang bukan Islam tidak dikenakan potong tangan..negara tidak stabil dengan kaedah 'keadilan' sebegitu..kalau nak ambil FIRST STEP pun, kalau nak dilaksanakan..mesti dilaksanakan untuk SEMUA.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.25 pagi · 
  • Ibnu Tarmizi Soalan kepada Adam Kamal. Adilkah kita menerapkan hukuman agama sendiri kepada agama orang lain?
    pada 10hb Disember pukul 5.26 pagi ·  ·  1
  • Ibnu Tarmizi Sekali lagi, untuk buat semua atau buat tidak semua, imam maliki, iaitu imam besar mazhab 4, kata, hudud perlu dibuat untuk orang Islam sahaja. okay, situ je dulu. kita ilmu xbanyak. nak lawan imam maliki?
    pada 10hb Disember pukul 5.28 pagi ·  ·  2
  • Adam Kamal Ibnu Tarmizi..di zaman Rasulullah SAW, hukuman adalah adil beratnya..di Madinah, terdapatnya kaum Yahudi..tidakkah saudara mengetahui bahawa hukuman dalam agama mereka (kitab Taurat) lebih kurang sama dan tidak berbeza dengan hukuman hudud? :)
    pada 10hb Disember pukul 5.29 pagi · 
  • Adam Kamal saya tidak melawan mana-mana mazhab..saya melawan 'ketidakadilan' dalam menghukum..tolonglah saudara Ibnu Tarmizi..jangan duk sangka jauh sangat.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.30 pagi · 
  • Ibnu Tarmizi ‎"lebih kurang sama" tidak bererti sama. hukuman mereka tidak 100% sama dengan kita. sebab itu, mereka diberi pilihan untuk terima hudud kita, atau ikut agama mereka. bukankah itu adil? kita tidak memaksa orang lain menerima agama kita. sekali lagi, adilkah kalau orang Kristian paksa kamu ikut agama dia?
    pada 10hb Disember pukul 5.31 pagi ·  ·  2
  • Ibnu Tarmizi Masalahnya, Imam Maliki bukannya bodoh sampaikan tidak nampak "ketidakadilan" yang kamu rasa kamu nampak itu... Dia pun hidup di zaman ada orang kafir....
    pada 10hb Disember pukul 5.31 pagi ·  ·  1
  • Mohd Terpuji rase teruja bile dengar nama imam malik rahimullah...imam yg paling dekat dengan zaman rasullullah s.a.w ...berguru dengan sahabat nabi sendiri seperti ibnu abba r.a...dan juga guru kepada imam syafie...kepada ibnu tarmizi...jgn buang masa dengan org tu...sampai bile2 pon dia x jawab soalan yg ditanya...ini nasihat aku la.
    pada 10hb Disember pukul 5.32 pagi ·  ·  1
  • Puteri Nur Islam masyaAllah.. anda tidak faham ke maksud saya? beginilah, untuk permudahkan cerita.. kamu faham tak maksud pepatah "SEDIKIT-SEDIKIT LAMA-LAMA JADI BUKIT".. "HENDAK 1000 DAYA, TAK HENDAK 1000 DALIH"? .. kenapa kamu katakan tidak "adil"? adakah kamu ingat HUKUM HUDUD tu memang semua orang jahat akan kena? dan BUKANKAH kita sebagai UMAT ISLAM yang patut BAGI CONTOH DAN TUNJUKKAN KEADILAN HUKUM ALLAH SPT HUDUD? dan adakah kamu tahu bahawa sekarang ini, SEMAKIN RAMAI NON-MUSLIM yang sudah faham dan mula menerima HUKUM HUDUD walaupun masih tidak dijalankan? ini kerana MEREKA FAHAM ADILNYA HUKUM HUDUD.. DAN HANYA ORANG YANG BETUL2 SUPER JAHAT JE YANG AKAN DIJATUHKAN HUKUMAN... i mean, bukannya, semua orang yang mencuri akan dipotong tangan.. faham? ;)
    pada 10hb Disember pukul 5.32 pagi ·  ·  3
  • Adam Kamal ya..memang tidak adil kita memaksa orang mengikut agama kita..namun adakah adil kita menghukum jenayah yang dilakukan bersama, orang Islam dipotong tangannya manakala orang bukan Islam hanya dikenakan hukuman tidak berat dan ringan saja berdasarkan hukuman dalam agama mereka? Inikah negara Islam yang mempunyai pelbagai agama dan bangsa yang saudara katakan dan maksudkan di sini? Imam Maliki bukan Rasulullah..pendapat beliau boleh diambil dan ditolak..hanya Rasulullah sahaja yang tidak boleh ditolak pendapatnya.. :)
    pada 10hb Disember pukul 5.35 pagi · 
  • Ujan SemPoi kite sbagai umat islam ptut bekejasama utk melaksanakan hukum hudud... tak kira la anda pas ke anda umno kalu dah agama islam ptut setuju gan hukum hudud.... kalu anda kate kat malaysia tak sesuai hukum hudud... kenapa..? sy rsa hukum hudud ni semuanya lekap.. sbb hukum hudud tebahagi Hudud, Qisas, Diyat dan Ta'zir.... (SESUMGUHNYA ALLAH LEBIH MENGETAHUI HUKAMAN YG SESUAI UTK MAKLUK CIPTAANNYA DI MUKA BUMI) kite sbagai makluk @ hamba ciptaanya tak perlu mepesoalkan hukum hudud sbb itu ciptaanya bukan direka2 oleh manusia....
    pada 10hb Disember pukul 5.35 pagi ·  ·  3
  • Ibnu Tarmizi ‎"Imam Maliki bukan Rasulullah..pendapat beliau boleh diambil dan ditolak."
    Tapi, kamu agungkan pendapat kamu sehinggakan menolak pendapat ulama besar ini. Bukankah kamu menghina Rasulullah dengan meninggalkan kata alim-ulama yang jauh lebih tsiqah dari diri kamu?

    Okay, kamu nampak keadilan kenapa tidak hudud diwajibkan kepada orang bukan Islam. Pasal hukuman yang berbeza, mereka dapat hukuman rendah, kenapa kamu tak kata, "Ya Allah, tak adil, kenapa mereka dimasukkan ke dalam neraka, menjadi bahan api neraka, kami dibenarkan masuk syurga?" Serendah mana pun hukuman kepada non-muslim, ingatlah, hukuman di akhirat untuk mereka, adalah sangat berat. Sedangkan,hukuman berat di dunia bagi orang Islam, menyebabkan hukuman di akhirat dimansuhkan. Orang Islam dihukum berat di dunia, tidak dihukum di akhirat, orang kafir, tidak dihukum di dunia, dihukum berat di akhirat, adil atau tidak?
    pada 10hb Disember pukul 5.41 pagi ·  ·  5
  • Puteri Nur Islam Adam Kamal.. satu lagi, saya suka peringatkan :)
    umat ISLAM ni terdiri daripada pelbagai BANGSA.. melayu pun ada, cina pun ada, india pun ada.. ISLAM is not for MELAYU sahaja.. di malaysia pun, yang melayu belum tentu lagi beragama ISLAM.. Allahuakbar! nothing to be afraid unless if we are one of "them".. wallahu'alam =)
    pada 10hb Disember pukul 5.44 pagi ·  ·  2
  • Puteri Nur Islam subhanallah.. na'am ibnu tarmizi.. jangan dilihat hukuman dunia sahaja, tetapi lihat juga hukuman di akhirat.. akhirat kekal selama-lamanya, dunia hanya sementara.. Allahuakbar!
    pada 10hb Disember pukul 5.46 pagi ·  ·  2
  • Siti Nur Syuhada AdDa x payahla sampai nak wat video...diri sendiri pon x ttp aurat,dah pandai2 nak kutuk org len...n x payahla nak jd watak2 buat2 baik dalam video 2...org skang dah pandai pikir la yg mana 1 betol n yg mana 1 propaganda POLITIK!!
    pada 10hb Disember pukul 5.49 pagi ·  ·  3
  • Adam Kamal ish..tersasar jauh nampaknya saudara Ibnu Tarmizi ni..sehingga membuatkan saya merasa 'kagum'..hehe..ada saya kata saya mengagungkan pendapat saya di sini? itu adalah statement saudara sendiri..bukan statement saya..Islam adalah agama rahmat..memaafkan kesalahan seseorang itu lebih mulia di sisi Allah Taala..hidayah adalah milik Allah Taala..Allah menyesatkan sesiapa yang Dia mahu dan Allah memberi hidayah kepada sesiapa yang Dia mahu..syurga neraka, di tangan Allah Taala..sebaik-baik hukuman yang mulia adalah hukuman yang adil dan saksama.. :)