Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG part I 08

  • Adam Kamal macam manalah orang nak respect dengan orang Islam yang macam ini..lebih suka menggunakan perkataan kasar dan keji daripada perkataan yang baik dan mulia..jahil, sesat, bodoh..kesian.. :)
    pada 10hb Disember pukul 8.46 ptg ·  ·  1
  • Puteri Nur Islam ana dah cakap dari semalam.. yang encik adam ni tak faham tentang hukum hudud.. tak habis2 dengan mencuri-potong tangan.. dan kondusifnya.. kenapa kamu takut sangat perihal potong tangan ni? kan sya dh bgtau.. hukuman hudud hanya untuk orang yang SUPER JAHAT.. jika kamu mencuri tetapi setelah dilihat syarat dan sebabnya dan masih tidak mencukupi (tidak melebihi qaul tertentu).. maka kamu tidak akan dipotong tangan, dan kamu akan dikenakan hukuman TAKZIR.. faham ke x? jika kamu non-muslim (contoh).. jika kamu mencuri melebihi syarat.. maka bukan stakat penjara more than 5 years.. malahan kmu akn dkenakan bayaran yang terlalu tinggi.. bila kamu dipenjara lama2.. tak kasihan ke dengan isteri n anak2 kamu? ibu ayah kamu? jika kamu dikenakn hukuman hudud (sbb menepati syarat), kmu hnya dipotong tngan dan kmudian kmu bebas.. nk ke kmu mencuri utk kali kdua lpas kna potong tgn? wallahu'alam
    pada 10hb Disember pukul 8.47 ptg ·  ·  2
  • Muhammad Harith Alif Nak respek apa org yg tolak hukum Islam. Baik hang terjun lombong ja.
    pada 10hb Disember pukul 8.48 ptg melalui mudah alih ·  ·  1
  • Fasriana Hashim hihihi... org tua2 kata, kalo takut maknanya dia salah.. er, takut ilang tangan kot..?? hihihihihihihiiii~~ gurau2..
    pada 10hb Disember pukul 8.49 ptg ·  ·  2
  • Adam Kamal untuk renungan bersama: tidak pernahkah mereka membaca firman ALLAH dalam Surah al-Hujurat ayat 11-12: (maksudnya) Wahai orang-orang yang beriman!
    Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. Wahai orang-orang
    yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana
    sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. :)
    pada 10hb Disember pukul 8.49 ptg ·  ·  2
  • Muhammad Harith Alif Meluat aku dok habaq kat puak Umno ni. Sekian
    pada 10hb Disember pukul 8.50 ptg melalui mudah alih ·  ·  2
  • Ukhwah Muslimah saya bukan pilih pas,saya bukan pilih umno ataupun mana2 parti tapi sebagai umat islam saya sokong hudud di laksanakan...hudud hukum ALLAH S.WT sape2 yg banyak songeh tentang hudud..maka dia dah mula tunjukkan protes pada hukum ALLAH S.W.T..ALLAH S.W.T MAHA BIJAKSANA..DIA lebih tau apa yg terbaik utk hambaNYA dan DIA lebih tau apa2 hikmah dan sebab musababnya setiap perkara.so,fikir2lah...memglah islam mudah tp jgn nk permudahkan kerana sikap pemalas dan penakut anda.ada jer hukum,skit2 nk bertimbang rasa..klu PENCIPTA sendri suh wat..so,watlah..jgn bnyak cekadak plak....
    pada 10hb Disember pukul 8.50 ptg ·  ·  3
  • Nur Mardhatillah <--pembaca setia
    pada 10hb Disember pukul 8.50 ptg ·  ·  3
  • NeNek Petani spe org yg nenek tujukan sesat tu...???? sebutkan namanya... adam kamal ni suka pula buat fitnah... dh2.. jom solat..
    pada 10hb Disember pukul 8.51 ptg ·  ·  2
  • Nur Mardhatillah sambil makan megi
    pada 10hb Disember pukul 8.51 ptg · 
  • Nur Amalin klau x guna perkataan kasar nk guna perkataan lembut?bgi contoh..
    pada 10hb Disember pukul 8.52 ptg · 
  • Adam Kamal ‎:) renung-renungkan bersama dan selamat beramal..
    pada 10hb Disember pukul 8.52 ptg · 
  • Adam Kamal wahai mereka yang suka menuduh orang lain atas sentimen tanpa bukti..berhentilah, banyak kerja lain yang patut kita buat..jangan jumud..sekarang dunia moden, banyak pengetahuan boleh dicari hanya dengan beberapa klik di hadapan internet..jika kita tidak larat fikir, jangan halang orang lain mencari maklumat dan berfikir..tunjukkan imej keistimewaan Islam itu dengan mengizin kepelbagaian pemikiran hidup dalam iklim yang harmoni selagi tiada penipuan dan pengkhianatan..dunia fakta hanya dimasuki oleh manusia yang cintakan ilmu..bukan yang suka mengkafirkan orang tanpa sebab atau menuduh orang ini sesat, jahil murakkab, bodoh atau sebagainya hanya kerana tidak berkenan di hati.. :)
    pada 10hb Disember pukul 8.56 ptg · 
  • Puteri Nur Islam wahai insan yang sentiasa berdolak-dalih dan sentiasa mahu menegakkan benang yang basah dan semua di sini.. Allah SWT Maha Mengetahui setiap yang ada dihatimu.. dan Allah SWT Maha Mengetahui siapa yang benar2 ikhlas lillahi ta'ala (muslim mukmin), dan siapa yang munafik dan siapa yang telah terjatuh aqidahnya dan mnjadi kufur dek kerana kelancangan kata2 dan pemikiran yang sekular.. Allahuakbar! pemikiran pelbagai itu diterima dalam ISLAM tetapi TETAP BERPAKSIKAN AL-QUR'AN DAN AS-SUNNAH.. bukannya diracuni oleh logik akal yang maha cetek dan ilmu yang ditekan dan di copy paste mnggunakan jejari kita.. boleh belajar mnggunakan internet, tetapi hanya untk kemaslahatan tertntu sahaja.. JIKA BAB2 AGAMA, MAKA WAJIB BERGURU DENGAN YANG ARIF.. bukannya main sedap copy paste berjela2 dan mengambil sebahagian sahaja dlm Al-Qur'an dan sebahagian lagi ditolak tepi! astagfirullahal 'azim.. wallahu'alam =)
    pada 10hb Disember pukul 9.04 ptg ·  ·  2
  • Atika Murni Zulfikar ‎='( nges aq bacanya!
    pada 10hb Disember pukul 9.04 ptg ·  ·  1
  • Bedraggled Kramer da abes blom?
    pada 10hb Disember pukul 9.07 ptg ·  ·  1
  • Nur Hanisah ‎#UShouldnt have to hate on me. If you're not hearing what I'm saying then let me do me & you do you. #islam
    pada 10hb Disember pukul 9.08 ptg · 
  • Adam Kamal inilah yang saya maksudkan perbezaan pandangan dan pendapat..jangan memandai nak ambil kerja Tuhan pula..Allah lebih mengetahui siapa yang benar dan siapa yang sesat di jalan Nya..korang kecoh-kecoh sangat ini pasai apa..eh, bukanlah copy and paste ini teknologi yang memudahkan kita mendapatkan maklumat ker..kalau tak pandai guna teknologi, nampaknya ketinggalan zamanlah orang Islam.. :)

No comments:

Post a Comment