Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG 05

  • Adam Kamal hurm..saudara Naidi Nid, untuk melaksanakan sesuatu undang-undang, kita memerlukan suara majoriti..sekiranya bangsa lain seperti Cina dan India tidak bersetuju Hukum Hudud dilaksanakan, mana mungkin ia dilaksanakan..jika kita melaksanakan hukum ini dan ia hanya berjalan untuk orang Islam saja, ini adalah suatu kezaliman..bagaimana kita ingin menunjukkan contoh sebuah negara Islam apabila jenayah yang dilakukan bersama, orang Islam dipotong tangannya manakala orang bukan Islam tidak dipotong tangannya..ini tidak menepati matlamat sebenar hukum Allah Taala..hukum Allah adil dan saksama..kalau salah dan terbukti mencuri, orang Islam dan orang bukan Islam itu mesti kena potong tangan..ini dikatakan adil dalam menghukum..begitu juga bab zina dan rogol..maka peranan suasana kondusif ini perlu diambil kira..pelaksanaan hudud bukan perkara yang boleh dibuat main-main..undang-undang sedia ada (konvensional) tidak boleh sama sekali digunapakai apabila hudud dilaksanakan dan disandarkan pula kepada hukum Allah sedangkan hukum Allah itu sendiri sudah cukup sempurna..kalau nak laksana Hudud Allah, laksanakan untuk semua.. :)
    Ahad pada pukul 1.50 pagi · 
  • Anugerah Insani biasalah akhi muammar..lawyer kan..dh jd kelaziman bab putar alam ni..cuba tnya dia dh buka belum quran tu..ya ukhti ukhwah muslimah..sy pun sokong 500% hujah depa tanpa ragu2 dan was2...k lah,hudud tetap no.1..selamat b'khusuf suma..nk doa byk2 mlm ni agar hudud dpt dlaksanakan scara mnyeluruh d malaysia tnh airku yg tcinta ni..amin ya rabb.. ~ayuh semua sama2 jihad fisabillillah..Allahuakbar!wassalam..
    Ahad pada pukul 1.50 pagi ·  ·  2
  • Puteri Nur Islam kalau nak sanakan hukum/undang2, kita kena ikut Allah.. bukan suara majoriti.. wallahu'alam :P
    Ahad pada pukul 1.51 pagi ·  ·  7
  • Puteri Nur Islam ‎*laksanakan
    Ahad pada pukul 1.51 pagi · 
  • Muammar Qaddafi lah,x blaja ea dalam law syarat nya? ehe.. pertama Akil baligh
    Ahad pada pukul 1.52 pagi ·  ·  1
  • Ukhwah Muslimah isk2..ada lg menambah...dh terang akhi muammar dan naidi bgi jawapan...biak pi lah kafir2 2..yg penting hudud mesti wat.
    Ahad pada pukul 1.52 pagi ·  ·  1
  • Danial Azamuddin Khairud-din tu la yang aku maksudkan, proses mencari kebenaran, bukan main potong je. Kadar kecurian pun kena ambil kira gak. Sebab tu aku cakap dari awal tadi, jika nak guna hudud, banyak benda kena ambil kira dan ubah.
    Ahad pada pukul 1.53 pagi · 
  • Muammar Qaddafi kedua tidak dipaksa mana mana org
    Ahad pada pukul 1.53 pagi · 
  • Muammar Qaddafi ketiga,pencuri bukan mak atau ayah atau abg terdekat..
    Ahad pada pukul 1.54 pagi · 
  • Danial Azamuddin Khairud-din Aku nak sapa2 yang boleh bagi aku valid reason why hudud mesti dilaksanakan walau apa pun situasinya
    Ahad pada pukul 1.54 pagi · 
  • Adam Kamal suara majoriti, suara rakyat itu juga merupakan petanda daripada Allah Taala..tanpa rakyat, tiadalah sebuah negara..apa gunanya ada sistem yang baik jika rakyat itu sendiri tidak sudi ia dilaksanakan.. :)
    Ahad pada pukul 1.54 pagi · 
  • Muammar Qaddafi syarat keempat,pencuri x berada dalam keadaan kelaparan
    Ahad pada pukul 1.54 pagi ·  ·  1
  • Muammar Qaddafi pastu pencuri msti tahu bahawa mencuri tu dosa...
    Ahad pada pukul 1.54 pagi ·  ·  1
  • Ukhwah Muslimah reason sebab ianya hukum ALLAH S.W.T
    Ahad pada pukul 1.55 pagi ·  ·  3
  • Muammar Qaddafi barang yg dicuri ad syaratnya...nak detail tnya ustaz
    Ahad pada pukul 1.55 pagi ·  ·  1
  • Muammar Qaddafi barang itu bernilai dan cukup nisab
    Ahad pada pukul 1.55 pagi ·  ·  1
  • Muammar Qaddafi ok,..
    Ahad pada pukul 1.55 pagi ·  ·  1
  • Muammar Qaddafi baca semua tu syaratnya,n jgn tnya kenapa lah,bukan aku yg tetapkan tu...ALLAH yg tetapkan
    Ahad pada pukul 1.56 pagi ·  ·  1
  • Muammar Qaddafi kalau ko pertikai lagi
    Ahad pada pukul 1.56 pagi · 
  • Muammar Qaddafi faham2 lah
    Ahad pada pukul 1.56 pagi ·  ·  1
  • Danial Azamuddin Khairud-din hm, kan senang bila terus jawab macam ni. Jadi, berkenaan dengan kadar kecurian tu, macam mana pulak?
    Ahad pada pukul 1.56 pagi · 
  • Puteri Nur Islam owh my Allah.. suara rakyat adalah petanda daripada Allah? yang dulu zaman arab jahiliyyah tu.. majoriti tu! petanda dari Allah juga ke? nonsense. very2 stupid statement! heheh.. no offense ;D
    Ahad pada pukul 1.56 pagi ·  ·  2
  • Wan Martillo Pencuri bukan dalam keadaan lapar.. kurang tepat.. yang tepatnya pencuri itu dalam bukan keadaaan darurat.. ^^
    Ahad pada pukul 1.56 pagi ·  ·  3
  • Naidi Nid hakikatnye pd hari ni,kite lbh hormatkn undang2 civil berbanding undang2 Islam....sptmn yg aku ckp sblm ni, msyrkt mekah n madinah mse zmn Baginda SAW juga terdiri drp pelbagai bangsa n agama spt Islam, yahudi n nasrani.tp tampuk pemerintahan pd waktu itu dipegang oleh Islam,so leh jlnkn sistem ni...tp bknkah pemerintah kite pd hari ni juga org Islam,nape nk tunduk pd kafir???klu nk ikut suara majoriti pn,bknkah rakyat Malaysia ni majoritinye drp melayu Islam,pe x cukup ke????xkn kite nk tunggu smpai negara dipimpin oleh org kafir (moga2 x berlaku) baru nk laksanakn hudud????
    Ahad pada pukul 1.57 pagi ·  ·  2
  • Danial Azamuddin Khairud-din barang tu bernilai dan cukup nisab? Yang ni pasti ada khilaf

No comments:

Post a Comment