Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG 18

  • Adam Kamal saudara Mohd Terpuji tahu ke maksud 'potonglah tangan' dalam firman Allah Taala, surah Al-Maidah ayat 38? saudara Rasulullah SAW ke kata orang mencuri kena potong tangan berdasarkan ayat Allah itu? Adakah Allah menyuruh kita betul-betul memotong tangan si pencuri itu? Para alim ulama menyatakan ayat ini adalah ayat muhkamat (tidak perlu ditakwilkan lagi)..para alim ulama itu bukan Rasulullah SAW..mereka tidak mengetahui maksud sebenar potong tangan dalam firman Allah Taala itu..para alim ulama sendiri pun mempunyai ijtihad mereka tersendiri..saudara boleh melihat, mereka mempunyai ijtihad yang berbeza-beza..fahami baik-baik ayat Allah Taala itu.. :)
    12 jam yang lalu · 
  • Afiq Apex nyamuk bolahx???
    12 jam yang lalu · 
  • Nur Uwais Al Qarni dah tgk ustazah mashitah punye video...curi tgn kanan,potong tgn kanan,pastu curi tgn kiri,potong tgn kiri,curi gune kaki kanan potong kaki kanan n bla bla bla..hahahah...logik la,agak2 an,kalau dah kne hukum smpi kne kerat sebelah tgn,ad ati lg ke pencuri tu nak mencuri..xde maknenye,sure takottt derrr...kalau x,xde nye aman brunei y laksana hudud,xdenye aman arab saudi..
    12 jam yang lalu ·  ·  3
  • Siti Nur Syuhada AdDa yey!!!! ma kaseh cz tngok... ustazah mashitah la katakan.....huhu...
    12 jam yang lalu · 
  • Mohd Terpuji kan aku dah cakap...mesti ade jawapan punye...kalau nak ikut akal mmg xmampu la...bg aku semua kat sini adalah jelas...siapa guru ko...dengan sape ko menuntut aku pon xtau lah...bukan aku xnak jelaskan perkara selanjutnye...tp cukup la bg aku...cume bg aku berkenaan hadis baginda memberi tahu baginda akan potong tangan fatimah kalau dia mencuri...itu sudah cukup bg aku menerangkan dan menguatkan ayat Al-quran tu...BAGI KO DENGAN AGAMA KO...DAN BAGI KU AGAMA KU...sape nak layan perangai si adam kamal ni silalah...hahahahahaha
    12 jam yang lalu ·  ·  1
  • Khaulah Al Azwar mung belajo kt mane ? dari siapa?
    12 jam yang lalu · 
  • Seif Khales meh kita pakat guna skype nak ? Mohd Terpuji, Adam Kamal, Wak Dol ... so sng sikit nk dscuss..
    12 jam yang lalu · 
  • Mohd Terpuji aku harap bukan astora jabat guru beliau...pening semacam...aku xnak discuss...semua dah jelas kat sini...buang masa je.
    12 jam yang lalu · 
  • Seif Khales astora jabat kan dh nyanyuk.. =.='

No comments:

Post a Comment