Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG 24

  • Abdul Rahman Wahab ‎"saudara Mohd Terpuji tahu ke maksud 'potonglah tangan' dalam firman Allah Taala, surah Al-Maidah ayat 38? saudara Rasulullah SAW ke kata orang mencuri kena potong tangan berdasarkan ayat Allah itu? Adakah Allah menyuruh kita betul-betul memotong tangan si pencuri itu? Para alim ulama menyatakan ayat ini adalah ayat muhkamat (tidak perlu ditakwilkan lagi)..para alim ulama itu bukan Rasulullah SAW..mereka tidak mengetahui maksud sebenar potong tangan dalam firman Allah Taala itu..para alim ulama sendiri pun mempunyai ijtihad mereka tersendiri..saudara boleh melihat, mereka mempunyai ijtihad yang berbeza-beza..fahami baik-baik ayat Allah Taala itu.. :)"

    ---> BAIK...kalau tuan kata begitu...bermakna tuan tak terima pendapat ulama'...
    bagaimana pula dengan hadith RASULULLAH...?

    "Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu binasa karena bila ada orang terpandang diantara mereka yang mencuri, mereka membiarkannya; dan bila orang lemah yang mencuri, maka mereka tegakkan hukum atasnya. DEMI ALLAH,ANDAIKATA FATHIMAH BINTI MUHAMMAD MENCURI,NESCAYA AKU POTONG TANGANNYA" (HR bukhari dan muslim)

    "Tidak boleh di POTONG TANGAN pencuri kecuali ia mencuri barang seharga seperempat dinar atau lebih" (HR muslim)

    "Barangsiapa mengambilnya karena keperluan tanpa menyimpannya, maka tidak ada hukuman atasnya. Barangsiapa yang membawanya keluar maka ia dikenakan denda dua kali lipat dan hukuman. Barangsiapa mencuri buah yang telah disimpan dalam tempat pengeringan kurma dan mencapai harga seperempat dinar maka ia di POTONG TANGAN nya" (HR abu dawud dan at tirmidzi)

    apa pula pendapat tuan?

    WALLAHUA'LAM
    3 jam yang lalu ·  ·  1
  • Abdrahim Abubakarali Salam IMAN ISLAM SENDERI2 JAGA,SENDERI2 PUNYA..YANG NAK MENGUBAH,DIPUNYA HAL LAAAA.PERGI MASOK NERAKA LAH,NAK TANGOK HUKUM ALLAH[HUDUD].DIDUNIA RESULULLAH KATA SEDERHANA,,,MASOK HUKUM AKAL,JANGAN SAMPAI NYAAAA SASAMA MAKNUSIA...NAK SENANG KA NAK SUSAH...FERMAN ADA; AKU TIDAK MENYUSAHKAN UMAT KAMU YA MUHAMAD,MERAKA ATAU MERAKA2 YANG MENYUSAHKAN DIRI MERAKA SENDERI...KAN MENYUSAHKAN DIRI SENDERI KERJA ORANG TAK BERILMU...
    3 jam yang lalu · 
  • Abdul Rahman Wahab tak pe...kita menyampaikan apa yang kita tau....kalau biar dalam kepala lama2 tak pakai pun jadi berkarat jugak (^_^)
    3 jam yang lalu · 
  • Zachrul Faiez kepada penyokong BN : anda kutuk PR kaw-kaw, tp tak sedarkah anda sudah bergelumang dalam kebobrokan telah sekian lama? takkan dah lupa kot sampai sedap nak mengutuk cari salah 24 jam...

    kepada penyokong PR : anda tak sedarkah yang anda kutuk BN, bahawa PR sendiri telah melakukan perkara sama bila mendapat kekuasaan? PAS pula nampak lemah dalam menjaga survival umat islam dan dominasi DAP dan PKR yg membimbangkan?

    wakeup brader n sistah...

    dunia ni hanya sementara.. islam dan akhirat lebih utama.. beri keutamaan terhadap penyatuan ummah... politik kotor demokrasi hanya candu yang mengkhayalkan dan melengahkan kebangkitan umat islam dek asyik bercakaran...

    jangan biarkan dajal2 kecil mengawal pergerakan sosio politik kita... sedarlah siapa musuh siapa kawan.. ingatlah mereka tidak akan pernah redha dengan agama kita walau sedikit pun... jangan terhantuk baru terngadah...

    kita dah berada di zaman fitan (fitnah) yang nabi sebut2 kan 1400 tahun dahulu.. Allah hanya akan mengangkat zaman ini dengan kehendaknya sahaja.. kita di sini perlu tanamkan semangat kasih sayang sesama umat islam dan pimpin mereka yang tersesat jauh balik kepada islam yg sebenar...
    3 jam yang lalu · 
  • Ruzaidi Bin Abd Rashid ini group 'dedah aurat di facebook" bukan marah tapi alih komen politik kepada group politik, bincang dalam tajuk group ini sudahlah, melalut sampai PKR, DAP, UMNO apasal pula , kalau sentuh sikit tak mengapa ,ini berperenggan perenggan tulis pasal politik , cantiklah itu tapi ngam untuk group politik ?

No comments:

Post a Comment