Wednesday, 14 December 2011

DEBAT HUDUD PAS YANG PANJANG 03

  • Naidi Nid kelakarnye ble de org yg sruh tgk dlu pemahaman rakyat psl hudud ni sblm melaksanaknnya...lupekah anda smue bhw Islam hadhari yg dibawa oleh pak lah dlu trus dilaksanakn serta merta tanpa bg pemahaman yg jelas pd rakyat terlbh dlu????slps laksanakn br r pak lah sibuk nk xplain pe itu Islam hadhari....same gak ble najib bwk konsep 1 malaysia.laksanakn dlu,then br xplain pd rakyat pe itu konsep 1 malaysia...klu mereka leh laksanakn bnde2 ni dlu,br bg penerangn pd rakyat,nape xleh wat hudud camtu????umno skang de kelebihan utk laksanakn undang2 Islam cz kuasa tampuk pemerintahan di tgn mereka,so spatutnye mereka leh laksanakn undang2 Islam sptmana kaedah yg mereka gunakn utk Islam hadhari n konsep 1 malysia.....yg lbh tambah kelakar,tiap kali isu hudud dibangkitkn,smue org trus perli pas yg dikatekn acuh x acuh n dilabel 'hudud pas',bkn 'hudud Islam'.so klu btul hudud yg nk dilaksanakn pas itu merupakn hudud ciptaan pas,nape umno yg memegang tampuk pemerintahan xnk laksanakn hudud yg sbnrnye???? sama2 r fikirknnye....ksimpulan yg aku nk wat disini,bile manusia xnk laksanakn amanah yg Allah bg,die akn cube bg alsn2 lain utk x laksanakannya....
    *teringat ayat al-Quran (lupe surah pe) yg bermaksud : " wahai org2 yg beriman,masuklah kamu ke dlm Islam (dgn melaksanakannya) secara menyeluruh..."
    Ahad pada pukul 12.38 pagi ·  ·  9
  • AiNee Adilah satu hujah yg btul..syabas Naidi Nid
    Ahad pada pukul 12.44 pagi ·  ·  1
  • Danial Azamuddin Khairud-din sama la dngan negara berkebajikan pas, tengok2 dah kata hudud bukan lagi priority, tapi negera berkebajikan....tak sangka plak aku sampai 1 malaysia pun ko nak kait sekali. Aku ingat dah habis dah topic ni, tapi ada lagi yang overzealous. Kenapa kita mesti tengok satu2 isu itu dari satu sisi sahaja? Kenapa kita nak sempitkan pemikiran kita?
    Ahad pada pukul 12.52 pagi · 
  • Naidi Nid aku x slhkn konsep 1 malaysia tu...tp aku cube nk bg perumpamaan dr segi pelaksanaannya....klu nk ikut priority,hudud ni undang2 Islam dr Allah sdgkn konsep 1 malaysia tu cipataan manusia...klu bnde yg dicpta manusia leh kite bg keutamaan,nape tidak pd amanah Allah???sdgkn amanah drp Allah lbh utama....jgn slh fhm saudara,kite nk bahaskn dr sudut pelaksanaan
    Ahad pada pukul 12.57 pagi ·  ·  7
  • Anugerah Insani saya amat sokong 100% hujah yg disampaikan oleh ukhti/akhi Naidi Nid..hujah yg cukup matang dan sesuai dgn pemahaman/konsep SEBENAR hukum hududullah..hanya orang yg celik dan bijak sahaja yg tahu menilai hukum ALLAH SWT sebab mereka lebih takutkan hal ukhrawi berbanding duniawi..syabas..Allahuakbar~
    Ahad pada pukul 1.03 pagi ·  ·  3
  • Danial Azamuddin Khairud-din cumanya, ko masih tak faham sebab apa 1 Malaysia dicadangkan oleh najib. Soal 1 Malaysia tu tak bersangkut-paut pun dalam hudud ni. Pelaksanaanya tu yang menjadi masalah. Sampai sekarang, tiada sorang pun dari mana2 parti politik yang boleh bagi cadangan yang jelas tentang pelaksanaan hudud ni. Soal keadilan kepada yang islam dan bukan islam, soal pengsaksian, soal peguam, soal hakim, soal persepsi masyarakat, etc. Bukan senang nak jalankan hudud, tapi boleh dijalankan jika dah izin Allah. Jangan pulak pi banding dengan Mesir dengan Acheh, situasinya berbeza
    Ahad pada pukul 1.04 pagi · 
  • Ukhwah Muslimah saya pinjam ayat Anugerah Insani yer..saya amat sokong 100% hujah yg disampaikan oleh ukhti/akhi Naidi Nid..hujah yg cukup matang dan sesuai dgn pemahaman/konsep SEBENAR hukum hududullah..hanya orang yg celik dan bijak sahaja yg tahu menilai hukum ALLAH SWT sebab mereka lebih takutkan hal ukhrawi berbanding duniawi..syabas..Allahuakbar~
    Ahad pada pukul 1.07 pagi ·  ·  2
  • Danial Azamuddin Khairud-din kalau ko dah faham dengan SEBENAR tentang hukum hudud ni, patutnya ko dah boleh terangkan apa itu hukum hudud, takzir dan qisas. Macam mana prosedurnya dan pelaksanaanya, dan realiti zaman sekarang, kan?
    Ahad pada pukul 1.10 pagi · 
  • Lee Tok ISTERI PM SNDIRI TK IKUT PERINTAH ALLAH MCM MANA LA PM KITA NI NK LAKSANA HUDUD KAT MALAYSIA NI.SBB 2 LA MCM2 ALASAN YG UMN0 BG PASAI HUDUD NI.KEHKEHKEHKEH.
    Ahad pada pukul 1.12 pagi melalui mudah alih ·  ·  6
  • Amdk Full saya buat siaran ulangan ye---> saya amat sokong 100% hujah yg disampaikan oleh ukhti/akhi Naidi Nid..hujah yg cukup matang dan sesuai dgn pemahaman/konsep SEBENAR hukum hududullah..hanya orang yg celik dan bijak sahaja yg tahu menilai hukum ALLAH SWT sebab mereka lebih takutkan hal ukhrawi berbanding duniawi..syabas..Allahuakbar~..
    Ahad pada pukul 1.12 pagi ·  ·  5
  • Anugerah Insani kan dah cakap refer quranul'karim..baca,hafal dan khatammm...baru paham n thu camna prosedurnya..nk explain kat sini jenuh la x abis..30 juzuk tu saudara danial ooiii....perlembagaan islam sebenar(menurut Rasulullah) b'dasarkan al-QUran n sunnah nabi..tp malaysia ada buat???sila jawabbbb..
    Ahad pada pukul 1.13 pagi ·  ·  1
  • Naidi Nid yg kelakarnye,kite seolah2 faham benar dgn konsep 1 malysia ni tp seolah2 xnk faham sistem perundangan Islam...saudara,lupe ke hudud ni tlh pn dilaksanakn pd zmn Rasulullah SAW n para sahabat.tidakkah saudara lihat mse 2 yg menjadi msyrkt madinah n mekah terdiri antaranye drp org Islam,yahudi & nasrani???nape kite x rujuk Sunnah Baginda SAW???bknkah Sunnah merupakan sumber Islam yg utama slps al-Quran.so soal2 yg saudara sebutkn diats 2 tlh pn diselesaikn pd zmn Rasulullah SAW lg....persoalan yg cube aku timbulkn,nape kite x laksanakn dlu???then br kite tgk pe hasilnye....bile kite kemukakn soaln2 (sbgmn yg dikatekn td) sbg sbb kite xleh laksanakn undang2 Islam ni,bknkah itu menunjukkn seolah2 undang2 Islam ni de kekurangnnye....ingatlah bhw Islam ni rahmatan lil a'lamin, bkn spt agama yahudi yg khas dan hanya sesuai utk bangsa yahudi je....sama2 fikirkn
    Ahad pada pukul 1.14 pagi ·  ·  5
  • Anugerah Insani saya up 200% setuju dgn akhi Naidi Nid..syabas!
    Ahad pada pukul 1.16 pagi ·  ·  5
  • Adibah Syahirah Suhaimi nk menyampuk---> ustaz sy cerita, anak sedara dia, 8tahun, suruh mak ayah dia beli pokok krismas, means, dia nk smbut krismas la, mak ayah dia ckp, x boleh smbut, anak dia jwb, xkan x boleh, kita kan 1 M'sia? cikgu kata 1 M'sia sambut smua perayaan... =.='
    Ahad pada pukul 1.17 pagi ·  ·  4
  • Wan Martillo Fuih! Bahaya tu... ^^
    Ahad pada pukul 1.19 pagi · 
  • Adam Kamal alamak..berbaur politik la kat sini..hihi.. :)
    Ahad pada pukul 1.19 pagi · 
  • Noor Baizurah Ismail cikgu sesat~

No comments:

Post a Comment